Knowledge » Blog Archive » Kogenematu ettevõtja 7 surmapattu.

Enamik ettevõtjaid on teadlikud idufirmade hämmastavalt suurest läbikukkumisprotsendist, kus ettevõte on jätkusuutlik vaid paar tegutsemisaastat. Need äriomanikud, kes ei põrunud ja jäid ellu, ütlevad, et see ei ellujäämine ei sõltu ainult kirest ettevõtluse vastu. See vajab rasket tööd ja mis põhiline, midagi ei juhtu üleöö.

Dana Brownlee on juhtinud üle 10 aasta ärikonstulteerimisfirmat, kus ta on nõustanud nii väikseid kui suuri ettevõtteid ja ta on olnud selle kõige tunnistajaks. Ta toob välja 7 pattu, mida kogenematud ettevõtjad järjepidevalt teevad:

1. Piisavate rahaliste reservide kogumine, et ennast või oma äri toetada.

Ta usub, et üks põhjustest, miks paljud ärid esimese paari aastaga põruvad, ei peitu ärimudeli sobimatuses või ettevõtja enda oskamatuses, vaid oskamatuses rahalisi resursse planeerida. Enamik ettevõtjaid jooksevad algusfaasis rahast tühjaks, et vajadusel saaksid nad ennast või oma äri toetada, enne kui äri muutub kasumlikuks ja see saab “ise” ennast ülal pidada.

Nõuanne: Ennetavalt loo eraldi fond oma äri või enda toetamiseks äri stardiperioodil. Ole teadlik, kui suure summa sa sinna fondi paigutad, sest see peab olema suuteline toetama sind kuni 2 aastat, et  pinged maha võtta.

2. Planeerid oma tegevust äärmiselt optimistlikult. 

Selle vea tegemine on algajate ettevõtjate seas väga levinud. Alustav ettevõtja on veendunud, et tema idee on super ja selles pole midagi keerulist. Tegudele asudes võivad nad aru saada, et pole mõnda detaili läbi mõelnud, kaalunud või mõne valdkonna tulemused on liialt optimistlikud, kui juba nende äri saatus ripub niidi otsas.

Ole enda vastu aus. Kas sa oled oma esimese kliendi leidmise suhtes ajaliselt liialt optimistlik? Kas sa hindad nõudlust oma toote/teenuse järgi üle? Kas sa arvad, et plaanil on 0-lähedane läbikukkumise võimalus, sest sa ei arvesta asjaolusi, mis võiksid valesti minna?

Nõuanne: Leia 3-4 täiesti objektiivset inimest (mitte sõbrad ja perekond) ja palu neil välja tuua sinu senise plaani valupunktid, et saaksid neid riske maandada.

3. Oma ärimudeli väär hindamine.

Mitte kõik ei hinda äriplaanis enda ärimudelit ja selle tootlikust. On kerge lasta oma tähelepanu hajutada äriidee erinevatest osadest, aga hoopis teine tera on panna see paberile kirja ja analüüsida ärimudelit ja selle kasumlikust. Lihtne tõde on see, et hea idee on ainult algus, aga see ei tähenda ilmtingimata kasumliku ärimudeli olemasolu.

Nõuanne: Külasta kohaliku ärinõuandlat või inkubatsioonikeskust, et analüüsida oma ärimudelit ja saada sealt ekspertnõu edasiste tegevuste jaoks. Sealt võid saada parema perspektiivi ärimudelile, mille sa ise oled juba loonud.

4. Proovida kõike ise teha, et säästa raha.

Kui sa proovid kõike ise teha, ei jookse sa ainult ummikusse, vaid ka su äri saab kannatada, sest sa ei suuda igas valdkonnas pakkuda parimaid teadmisi ja oskusi. Aeg on raha. Mõtle, kuhu sa peaksid personaalselt oma aega investeerima. Kas sa peaksid arendama oma äri, teenuseid ja tooteid? Või arendama suhteid peamiste koostööpartnerite ja klientidega?  Sa ei saa kõike korraga teha.

Nagu öeldud, võib tegeleda keegi teine toodete/teenuste arendamisega või käia klientidega kohtuma, aga oluline on optimeerida iga meeskonna liikme roll ettevõttes ära.

Nõuanne: On oluline aru saada, mida sa oskad ja mida mitte. Kui sa ei oska midagi nii hästi kui vaja, ei ole ideed oma aega raisata selle teostamisele, vaid otsida keegi selle ala ekspert, kes teeb seda sinu eest mõistliku hinnaga.

5. Ei olda valmis töötama pingeliselt äri käivitamise algusaegadel.

Dana hämmastub pidevalt, kui nõustab ärisid, kelle omanikud ei teeni 25-tunnise töönädala korral 6-kohalisi palganumbreid. Nendel ettevõtjatel on ettevõtlusest glamuurne arusaam, kus nad alustavad juba tipust ja jätavad vahele raske ja vaevalise töö. Lihtne tõde on see, kui sa tahad tippu jõuda, pead sa juba algusest peale sahkerdama ja ringi tõmblema. See võib tähendada lisatöökohta või pikki töönädalaid koos hiliste töötundidega ja unetute öödega.

Nõuanne: Enne kui astud idufirmade paradiisi, analüüsi oma elustiili ja arvesta faktiga, et sa annad ära päris suure ampsu oma vabast ajast.

6. Oma toodete/teenuste liiga madal või kõrge hind.

Dana toob näitena enda äri, kus ta on aastaid küsinud oma teenuste eest vähe raha. See muutus, kui sai ühelt ülikoolilt teada, et tema teenus on äärmiselt odav, võrreldes teistega. Odav hind oli ka üks põhjus, miks temalt vähem telliti teenust ja kohe, kui ta oma hindu kahekordistas, tõusis ka nõudlus tema teenuste vastu kahekordseks.

Nõuanne: Tee uurimustööd ja uuri, millist hinda küsivad konkurendid. Samamoodi uuri klientidelt, millist summat oleksid nemad nõus maksma sinu toote/teenuse eest, sest see maandab oma toodete/teenuste üle-ja alahinnastamise riske.

7. Puudulik kasvustrateegia.

Me kõik teame restorani, mis oma algusaastatel oli hämmastav ja nagu laiendati oma meeskonda või teenuseid, läks kõik allamäge. Seejärel tekkis neil halb maine ja nad pidid oma uksed kinni panema.

Enamik idufirmasid arvavad, et nende eesmärk on saavutada võimalikult suur turuosa, aga see ei ole alati tõsi. Vahel võid sa tõmmata liiga palju äritegevust ja leida täiesti ootamatuid väljakutseid, mis võivad halvata su firma elujõulisust.

Nõuanne: Mõtle välja kuidas sa tahad areneda ja kasvatada oma ettevõtet ja loo stabiilne kasvustrateegia juba varakult (seda saab aja möödudes muuta, kui selleks vajadus tekib).



Lisa kommentaar