Autod, mootorid

Mu isa on autoremondilukksepp. Ta on sellel alal töötanud juba sellest ajast peale, kui ma olin väike.

Isa rääkis, et üks kord kui ta autot parandas olin ma koos temaga garaažis kanalis olnud. Olin unine olnud, isa ütles, et ma läheksin autosse magama, aga ma keeldusin. Lõpuks olin jäänud kanali muldpõrandale magama. Juba nii pisikesest peale on mul olnud huvi autode vastu. :D

Mu eksmees tegeles ka autoremondiga. Suhte algusajal olin ma temaga koguaeg koos. Aitasin teda nii palju kui ta lasi. (Ta ei tahtnud, et ma oma käsi määriksin.)

Kuna ma olen autode vastu natuke huvi tundnud ja nende remondiga natuke kokku puutunud, siis ma natuke nende kohta tean.

Seega, kui kellelgi on autoga probleeme ja kui mul on ideid või küsimusi, siis ma ikka küsin või kommenteerin (ütlen oma arvamuse välja). Nii ka H-ga.

Täna H küsis: “Kas sa tegelikult ka tead autoremondist midagi?” Njah, natuke tean, aga samas ei saa ju minu juttu 100% tõena võtta, sest mu teadmised on osalised ja väga lünklikud.

Näiteks, tean, et mootoris on “(hüdro-)tõukurid” ja “nookurid”, aga ma täpselt ei tea, mis nende vahe on ja mis nende otstarve on. Eksmees kunagi näitas ühe Opeli “nookureid”. Ja siis ütles, et “meie BMW-l neid pole, et meil on tõukurid”…

H auto mootor klõbises. Kurtis siin. Siis ma rääkisin, et minu BMW-l kulus nukkvõll ära, siis ka hakkas mootor klõbisema. Lõpuks hakkas auto keset sõitu välja surema ja kuna käik oli sees ja süüde ka, siis läks kohe momentselt käima tagasi. Ja siis eksmees võttis mootori lahti ja selgus, et nukkvõlli ja kolvi vahel oli olnud lõtk nii suur, et nukk oli ühele kolvile sälgud sisse peksnud/löönud. (Mu eksmees kasutas autodest rääkides, tööd tehes roppe sõnu ja mulle on see külge jäänud. Kui ma autodest ja remondist rääkima hakkan, siis kipuvad need sõnad ja fraasid ikka sisse tulema…)

H kuulas alguses mind ära… Mingi aeg läks mööda ja siis rääkis, et oli ühe “remondi-iduga” rääkinud, et too rääkis samat juttu, et nukkvõll võib olla kulunud, et “remondi-idu” oli just ühel autol selle vea avastanud, et oli ka klõbin olnud ja tõukurid vahetanud, rihma vahetanud, kuid klõbin polnud ikka kadunud ja siis jõudis kulunud nukkvõllini… (Ma sain fame-da). Jeiiii! :D

H kurtis, et see nukkvõlli vahetus on kallis töö. Ma siis rääkisin, et jah. Tuleb uus nukk osta, blokikaane tihend, blokikaan lihvida, kolvid võib-olla vahetada ja oleneb mootorist, võib olla vaja veel rihma-vahetus teha. Ja lisaks juppidele veel tööhind ja mootoritööd on kallid ja aeganõudvad. Soovitasin tal mõelda pigem uue mootori ostmisele. See mootor lihtsalt juppeks sõita ja arvestada, et üks päev jääb ta tee äärde.  Noh-jah, kasutatud mootori puhul on ikka see risk, et äkki on seal ka nukkvõll kulunud ja arvatavasti tuleb ikka rihm ja rullikud vahetada…

Ta rääkis, et see klõbin pole koguaeg. Ma ütlesin, et kui mu BMW-l nukkvõll kulunud oli, siis oli klõbin koguaeg ja lõpuks hakkas mootor välja surema. Sellest tulenevalt ütlesin, et ju tal veel aega on, et annab kuluda küll. Soovitasin õli juurde valada. Asi võib ju ka selles olla, et tõukur ei võta hästi õli sisse.

Ühe autoga oli nii, et õli langes miinimumi lähedale ja kohe viskas klõbina sisse. Vanal autol on see õlipump ju väsinud, need tihendid ja vedrud, vaakumid ka. Ta ütles, et ta valas alles, et sellest küll pole. Ütles, et õli on, sest tuli ei põle. Ma ütlesin, et kui õlituli põlema läheb, et siis on juba hilja. Et mul ka ühe autoga oli selline kogemus, et õlituli polnud veel põlema läinud, aga õli oli juba alla miinimumi.

Ta küll minuga ei nõustunud, kuid ikka oli ostnud õli ja juurde valanud. Täna siis ütles, et klõbin kadus ära… Jeiii! Ma sain jälle fame-da. (Ja siis küsiski: “Et sa ikka jagad neist autodest midagi siis vä?”)

Igatahes jah. Asi pole veel väga hull selle mootoriga.

Ahjaa… H kutsub mind ka nüüd “remondi-iduks” ja kui autoga midagi on, siis tuleb ja küsib minu käest. Kunagi küsis, et kas ma pidurikettaid oskan vahetada… Teoorias vist küll. Praktikas pole ma ise seda teinud, olen vaid kõrvalt vaadanud. Ma ei tea, kui kõvasti miski tuleb kinni keerata ja millele erilist tähelepanu pöörata… Tahtis, et ma tema autol ära vahetaksin, kuid see oli vist nali. Sest reaalsuseks see ei saanud. :D

Aga kui keegi teab, kust saab õppida mootori detailide kohta (lihtsad, selged pildid/videod moorori ülesehituse kohta ja mootoritöö kohta või keegi teab, kuidas see asi lihtsalt ühele võhikust huvilisele selgeks teha, siis selle alased kommentaarid oleksid väga teretulnud.

Alustada võiks sellest, et mis on “(hüdro-)tõukuri” ja “nookuri” vahe ning mis on nende ülesanne/otstarve…

Rubriigid: Määratlemata. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>